Strona główna / Biznes / Zakładanie działalności krok po kroku – miniporadnik
zakladanie-dzialalnosci-krok-po-kroku-miniporadnik

Zakładanie działalności krok po kroku – miniporadnik

Zakładanie działalności krok po kroku – czy jest to aż tak trudne zadanie? A może niekoniecznie. Dla wszystkich, którzy zastanawiają się nad rozpoczęciem przygody z własną firmą, a nie wiedzą jak zacząć, przygotowaliśmy nasz artykuł. Pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości i zaplanuje w czasie poszczególne zadania. Zapraszamy do lektury!

Własna firma – najważniejsze prawdy i mity

  • Z roku na rok ustawodawca stara się ułatwić zadanie rozpoczynającym przedsiębiorcom – PRAWDA. Rokrocznie wprowadzane są nowe udogodnienia.
  • Większość załatwień można zrobić online – PRAWDA. Firmę założyć można przy użyciu Internetu, nawet nie wychodząc z domu. Wystarczy mieć tylko swój Profil Zaufany.
  • Twój NIP staje się automatycznie numerem NIP firmy – PRAWDA.
  • Nie jest ważna kolejność wykonywanych czynności oraz składania odpowiednich dokumentów – MIT. Czynności i ich kolejność są ściśle określone.
  • Do założenia działalności potrzebny jest NIP – MIT. Jeśli go nie masz, otrzymasz go po rejestracji firmy (najpóźniej po 3 dniach).

Zakładanie działalności krok po kroku w praktyce

Przedstawiamy instrukcję, jak założyć własną działalność w 7 punktach.

  1. Zaczynamy od wpisania w przeglądarkę adresu firma.gov.pl. Następnie wypełniamy formularz CEIDG-1.
  2. Potem należy wybrać rodzaj/rodzaje działalności. Szczegóły znajdziesz w Polskiej Klasyfikacji Działalności.
  3. Później wybieramy formę opodatkowania podatkiem dochodowym – dla zainteresowanych polecamy zapoznanie się z innymi formami opodatkowania.
  4. Kolejnym krokiem jest decyzja o prowadzeniu księgowości – tradycyjnym wyborem będzie nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym. Można też zaznaczyć samodzielne prowadzenie księgowości.
  5. Następnie składamy odpowiedni formularz w Zakładzie Ubezpieczeń Zdrowotnych
    • ZZA (kiedy jednocześnie jesteśmy zatrudnieni na umowie o pracę z wynagrodzeniem nie niższym niż minimalna krajowa lub chcemy skorzystać z tzw. ulgi na start)
    • ZUA (w pozostałych przypadkach)
  6. Kolejnym krokiem jest decyzja o pozostaniu czynnym podatnikiem VAT – trzeba ją przedstawić właściwemu Urzędowi Skarbowemu.
  7. Na koniec pozostaje tylko wybór konta bankowego dla Twojej firmy. Posiadanie owego jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy.

Przepisy nie oznaczają jednoznacznie, czy każde przedsiębiorstwo powinno posiadać pieczątkę. Natomiast przydaje się ona w wielu sytuacjach, np. jeśli będziesz potrzebował faktury za zakupy czy noclegi w delegacji.

Cały proces nie należy do rzeczy trudnych. Wystarczy jedynie zapoznać się z zasadami opodatkowania firm, podjąć decyzję o prowadzeniu księgowości firmy oraz dokonać wyboru najlepszej oferty bankowej i zarejestrować działalność. Następnie pozostaje tylko złożenie odpowiednich dokumentów w Urzędzie Skarbowym oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.