Zakładanie działalności krok po kroku – czy jest to aż tak trudne zadanie? A może niekoniecznie. Dla wszystkich, którzy zastanawiają się nad rozpoczęciem przygody z własną firmą, a nie wiedzą jak zacząć, przygotowaliśmy nasz artykuł. Pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości i zaplanuje w czasie poszczególne zadania. Zapraszamy do lektury!
Własna firma – najważniejsze prawdy i mity
- Z roku na rok ustawodawca stara się ułatwić zadanie rozpoczynającym przedsiębiorcom – PRAWDA. Rokrocznie wprowadzane są nowe udogodnienia.
- Większość załatwień można zrobić online – PRAWDA. Firmę założyć można przy użyciu Internetu, nawet nie wychodząc z domu. Wystarczy mieć tylko swój Profil Zaufany.
- Twój NIP staje się automatycznie numerem NIP firmy – PRAWDA.
- Nie jest ważna kolejność wykonywanych czynności oraz składania odpowiednich dokumentów – MIT. Czynności i ich kolejność są ściśle określone.
- Do założenia działalności potrzebny jest NIP – MIT. Jeśli go nie masz, otrzymasz go po rejestracji firmy (najpóźniej po 3 dniach).
Zakładanie działalności krok po kroku w praktyce
Przedstawiamy instrukcję, jak założyć własną działalność w 7 punktach.
- Zaczynamy od wpisania w przeglądarkę adresu firma.gov.pl. Następnie wypełniamy formularz CEIDG-1.
- Potem należy wybrać rodzaj/rodzaje działalności. Szczegóły znajdziesz w Polskiej Klasyfikacji Działalności.
- Później wybieramy formę opodatkowania podatkiem dochodowym – dla zainteresowanych polecamy zapoznanie się z innymi formami opodatkowania.
- Kolejnym krokiem jest decyzja o prowadzeniu księgowości – tradycyjnym wyborem będzie nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym. Można też zaznaczyć samodzielne prowadzenie księgowości.
- Następnie składamy odpowiedni formularz w Zakładzie Ubezpieczeń Zdrowotnych
- ZZA (kiedy jednocześnie jesteśmy zatrudnieni na umowie o pracę z wynagrodzeniem nie niższym niż minimalna krajowa lub chcemy skorzystać z tzw. ulgi na start)
- ZUA (w pozostałych przypadkach)
- Kolejnym krokiem jest decyzja o pozostaniu czynnym podatnikiem VAT – trzeba ją przedstawić właściwemu Urzędowi Skarbowemu.
- Na koniec pozostaje tylko wybór konta bankowego dla Twojej firmy. Posiadanie owego jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy.
Przepisy nie oznaczają jednoznacznie, czy każde przedsiębiorstwo powinno posiadać pieczątkę. Natomiast przydaje się ona w wielu sytuacjach, np. jeśli będziesz potrzebował faktury za zakupy czy noclegi w delegacji.
Cały proces nie należy do rzeczy trudnych. Wystarczy jedynie zapoznać się z zasadami opodatkowania firm, podjąć decyzję o prowadzeniu księgowości firmy oraz dokonać wyboru najlepszej oferty bankowej i zarejestrować działalność. Następnie pozostaje tylko złożenie odpowiednich dokumentów w Urzędzie Skarbowym oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.