
Uprawnienia G1, G2, G3 – czym się różnią?
Mówi się, że samochody elektryczne to pojazdy dla firm oraz osób zamożnych, ze względu na ich wysokie ceny. Eksploatacja takich aut jest jednak o wiele tańsza niż w przypadku tradycyjnych benzyniaków. Które modele elektryków są dostępne (i popularne) w Polsce? Sprawdźmy!
Portal Na Prąd kalkulował jakiś czas temu, ile kosztuje jeżdżenie samochodami wyposażonymi w silniki elektryczne. Według ich kalkulacji przy przejechaniu 100 km właściciel samochodu elektrycznego wydaje jedynie 10 złotych. Kalkulacje te zostały potwierdzone przez Elektrowóz. Zwolennicy samochodów elektrycznych przekonują więc, że eksploatacja takich pojazdów jest o wiele tańsza niż w przypadku tradycyjnych aut. Jak to wygląda z kosztami związanymi z ich zakupem?
Za najtańszy samochód elektryczny zapłacimy obecnie ponad 96 tysięcy złotych. Najdroższym elektrykiem jest niezmiennie Tesla. Auta te mogą kosztować nawet do 400 tysięcy złotych!
W Polsce można nabyć wiele różnych marek samochodów elektrycznych. Począwszy od najdroższych, czyli Tesli X i S, których cena przekracza 350 tysięcy złotych, przez nieco tańsze Jaguary I-Pace i Audi e-tron, po bardzo popularnego Nissana Leaf oraz BMW i3. To ostatnie zostało w samym tylko 2019 roku wykupione w ilości 500 sztuk przez Innogy. Firma ta uruchomiła pierwszy w Polsce elektryczny car sharing. W ramach tej usługi klienci mogą wypożyczać samochody elektryczne na minuty. Trzeba przyznać, że flota samochodów Innogy jest imponująca i stawia ideę carsharingu na zupełnie nowym, ekologicznym poziomie.
Inne modele samochodów elektrycznych, które są dostępne w Polsce to:
Infrastruktura elektryczna w Polsce wciąż rośnie, przybywa nie tylko stacji ładowania i firm oferujących wynajem elektryków, ale i także zwolenników takich aut. Czy wkrótce będą stanowić one większość pojazdów na polskich drogach? Eksperci nie są aż tak optymistycznie nastawieni, ale podkreślają, że choć daleko nam do takich krajów jak Szwecja czy Norwegia (gdzie kupowane są ogromne ilości elektryków rocznie), elektro mobilność w Polsce wciąż rośnie.